Saturday, May 12, 2007

Eksamensperiode

Da er jeg igang igjen, men for siste gang... Eksamen er nok det jeg kommer til å savne minst av alt med studenttiden! Denne uka har det vært eksamen i arrangering og ledelse. Det vil si at vi fikk en oppgave på mandag, som lød ca slik: Komponer eller arranger en melodi for klassen, arrangementet må også inneholde en lek, dans eller improvisasjonsdel. Deretter fikk vi 3 dager på oss til å lage og levere inn et lite verk med under og overstemmer, for og mellomspill, rytmekomp og dans. Jeg valgt norsk folkemusikk, "Det står ein friar iti gar'e" og lagde et enkelt 4-stemt arrangement på det, med et lite rytmeorkester og en ringdans til.

Torsdag og fredag gikk med til gjennomføring. Da fikk hver student 20 min til disposisjon med klassen for å gjennomføre hele opplegget sitt, dvs lære bort arrangementet UTEN bruk av noter, og få det til å låte bra, og i tillegg få tid til leken og dansen. I tillegg er et viktig prinsipp at alle skal kunne det meste av det som skjer i musikken, dvs at alle bør i alle fall kunne melodien og rytmene. I løpet av 2 dager har jeg lært 23 nye sanger med rytmer, dans under- og overstemmer, for- og mellomspill. Du kan bli gal i hodet av mindre...

Når det er sagt må jeg jo si at det er utrolig mange flinke folk i klassen min. Har lært masse morsomme sanger som jeg kan tenke meg å bruke når jeg kommer ut i jobb.

Så det beste til slutt: Jeg fikk B :) Er strålende fornøyd!

No comments: